نصب و راه‌اندازی

ایمنی در راه اندازی دیزل ژنراتور

نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

ایمنی در دیزل ژنراتور ؛ نصب صحیح و استاندارد دستگاه دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین موارد در میزان بهره وری و عملکرد آن می باشد و رعایت اقدامات ایمنی و کنترل اتصالات، نقش حیاتی در راه اندازی دیزل ژنراتورها برعهده دارند.

همواره نصب و راه اندازی یک دیزل ژنراتور می بایست توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام گیرد تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی به دور باشد. بررسی و کنترل تمامی اجزای دیزل ژنراتور بسیار ضروری و حیاتی محسوب می شود و درصورت سهل انگاری خطراتی از قبیل برق گرفتگی، سوختن ژنراتور، آتش سوزی دیزل ژنراتور را به همراه خواهد داشت. نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

همه افرادی که از موتور دیزل در ژنراتور استفاده می کنند، می بایست از نحوه کار و ایمنی آن اطلاعات کافی داشته باشند تا در طول استفاده از آن دچار آسیب نشوند.

موتورهای دیزل ژنراتور از دو نوع سیستم خنک کاری استفاده می کنند.
۱.سیستم مایع خنک
۲.سیستم هوا خنک

موتورهای دیزل از نوع خنک کننده مایع، مقاوم تر از سایر موتور دیزل های موجود در بازار هستند. دیزل ژنراتورها به دلیل استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت و استفاده از سیستم مستقیم تزریق آن، امکان آتش سوزی در موتورهای آنها به طور مستقیم وجود ندارد. ملاحظاتی که باید برای ایمنی دیزل ژنراتورها در نظر گرفته شود، نه تنها شامل ایمنی کابر است بلکه شامل ایمنی موتور و ژنراتور نیز می باشد.

موارد ضروری در ایمنی دیزل ژنراتورها
– تعویض روغن طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش می دهد. ژنراتور هایی که با رعایت اصول ایمنی مناسب بکارگرفته می شوند به راحتی به مدت حداقل ۱۰ سال کار می کنند.
– بازرسی تمام قسمت ها بصورت تک تک برای اطمینان از با کیفیت بودن قطعات ژنراتور ضروری است.
– تمیز نگهداشتن ژنراتور مانند جلوگیری از هر نوع نشتی یا خرابی الزامی است.
– قراردادن موتور دیزل ژنراتور در معرض هوای تمیز ضروری است.

محل نصب دیزل ژنراتور

پارامترهای محل نصب دیزل ژنراتور
اولین و مهم ترین اقدام در نصب دیزل ژنراتور انتخاب محل استقرار آن می باشد.
۱.فضای باز یا فضای بسته
۲.وجود سیستم تهویه
۳.قابلیت دسترسی آسان با رعایت نکات ایمنی و امنیتی
۴.امکان سنجی از لحاظ نگهداری دیزل ژنراتور به صورت دائم یا موقت در مکان نصب

دسترسی ساده و آسان
در حالت کلی، نحوه دسترسی به دیزل ژنراتور برای تعمیر و نگهداری، دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. همواره سعی شود دسترسی به دیزل ژنراتور بسیار راحت و ایمن و همچنین با امنیت بالا طراحی شود. چراکه در صورت وجود موارد اضطراری به راحتی به دیزل ژنراتور دسترسی وجود داشته باشد. موارد ایمنی و امنیتی نیز جز لاینفک این موضوع محسوب می شوند.

مخزن سوخت
سوخت گازوئیل، سوخت نسبتا خطرناکی محسوب شده و ذخیره سازی و توزیع آن نیازمند رعایت برخی قوانین و نکات ایمنی است. مهمترین دلایل آتش سوزی دردیزل ژنراتور رعایت نکردن نحوه پر کردن تانک دیزل ژنراتور می باشد. همواره سطح شیب تانک دیزل ژنراتور قبل از پرکردن و همچنین هنگام استفاده از آن، باید تحت کنترل باشد.

تهویه
کنترل سیستم تهویه یکی از مهم ترین مسائل مربوط به نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می باشد. سیستم تهویه از دو نظر حائز اهمیت است:
۱.خروج گازهای سمی که در حین کار کردن دیزل ژنراتور خارج می شود.
۲.بهینه سازی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور و کاهش دمای موتور آن، باعث افزایش طول عمر دیزل ژنراتور می شود.
اقلام تهویه کمکی عمدتا شامل فن خنک کننده رادیاتور و لوله های اگزوز، هوا را به خارج هدایت نموده و موتور ژنراتور خنک می گردد.

کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور
کارکردن یک دیزل ژنراتور همواره با آلودگی صوتی همراه می شود. از این رو، وجود یک کاناپای (کاوردیزل ژنراتور) برای کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور بسیار مناسب است.
مهمترین نکات ایمنی در راه اندازی یک دیزل ژنراتور:
۱.از قرارگرفتن موارد اشتعال زا درکنار دیزل جلوگیری نمایید.
۲.از عدم وجود الکتریسیته ساکن در تانک مطمئن شوید.
۳.از ریخته شدن سوخت بر روی بدنه دیزل ژنراتور شدیدا جلوگیری نمایید.
۴.اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی را همواره کنترل نمایید (در صورت عدم توجه، بروز آتش سوزی دردیزل ژنراتورها و انفجاردرموتورژنراتورهای بنزینی محتمل خواهد بود).
به طور اجمالی می توان اقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از دیزل ژنراتور را به شرح ذیل در نظر داشت:
۱. از ریخته شدن روغن بر روی زمین برای اجتناب از خطر آتش سوزی، دقت لازم در نظر گرفته شود.
۲. به منظور کاهش آلودگی صوتی و هوا در محل مسکونی، نصب ژنراتورها باید در محلی دور ازخانه های مسکونی باشد.
۳. ملاحظات ایمنی و امنیتی تکنسین درهنگام سرویس ژنراتور ضروری می باشد.
۴. داشتن دانش مربوط به جنبه های الکتریکی یک ویژگی اضافه شده به نیازمندی های ایمنی درهر موتور می باشد.
۵. استفاده از یک همکار یا تکنسین حرفه ای درهنگام سرویس ژنراتور برای ایمنی اپراتور ضروری است.
۶. نگهداری منظم ازموتورهای دیزل ژنراتور ضروری است، مخصوصا برنامه تعویض روغن آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
۷. برای جلوگیری ازخاموش شدن های پیش بینی نشده، می توان از کیت های خاموش کننده استفاده کرد. کیت خاموش کننده، ژنراتور را در مقابل خرابی ها محافظت و مکانیزم آن را کنترل می کند.
۸. فشار نامناسب روغن در موتور ژنراتور باعث کارکرد نامناسب دیزل ژنراتور می شود.
۹. ازسیم و کابل های استاندارد که دارای کارآمدی و ایمنی بالایی هستند، استفاده شود.
۱۰. از تحمیل بار اضافی به ژنراتور دیزلی خودداری شود.
۱۱. حفظ دمای موتور ضروری است.
۱۲. در صورت افزایش فشار و جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور می بایست سیستم به طور خودکارخاموش گردد.

نصب صحیح و درست دستگاه دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین موارد در میزان بهروری و عملکرد دیزل ژنراتور می باشد. رعایت اقدامات ایمنی و کنترل اتصالات ، نقش حیاتی در راه اندازی دیزل ژنراتور را بر عهده دارد.

همواره نصب و راه اندازی یک دیزل ژنراتور می بایست توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام گردد تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی به دور باشد. بررسی و کنترل تمامی اجزای دیزل ژنراتور بسیار ضروری و حیاتی محسوب می شود و در صورت سهل انگاری خطراتی از قبیل برق گرفتگی از ژنراتور ، سوخته شدن ژنراتور ، آتش سوزی دیزل ژنراتور را فراهم می سازد.

در این مقاله ما به مهم ترین نکات و چندین دستور العمل در راه اندازی یک دیزل ژنراتور اشاره می نمایم.

محل نصب دیزل ژنراتور
آشنایی با نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

کلیه افرادی که از موتور دیزل ژنراتور استفاده می کند باید درمورد نحوه کار و ایمنی آن نیز اطلاعات کافی داشته باشد. دستگاه های دیزل ژنراتور ساعت های طولانی کار می کنند و نیازمند به نگهداری هستند. موتور دستگاه دیزل ژنراتور از دو نوع سیستم خنک کننده می تواند استفاده کند :

۱. سیستم هوا خنک کننده.
۲. سیستم مایع خنک کننده.

موتور دیزل از نوع خنک کننده مایع مقاوم تر از سایر موتور دیزل ها در بازار هستند. موتور ژنراتوری که با سوخت دیزل (گازوئیل) کار می کند از سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می کنند بنابراین نگرانی از بابت آتش سوزی مستقیم از موتور وجود ندارد .

هشدارهای امنیتی برای موتور دیزل ژنراتور تفاوتی با دیگر موتور های دیزلی ندارد. از قرار دادن دیزل ژنراتور در محیط های مرطوب باید اجتناب گردد . ملاحظاتی که باید برای ایمنی دیزل ژنراتورها در نظر گرفته شوند نه تنها شامل ایمنی خود شما می باشد بلکه شامل ایمنی موتور ژنراتور نیز می باشد.

تعویض روغن طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش می دهد. ژنراتور هایی که با رعایت اصول ایمنی مناسب بکار گرفته می شوند به راحتی به مدت حداقل ۱۰ سال کار می کنند. بازرسی تمام قسمت ها بصورت تک تک برای اطمینان از با کیفیت بودن ژنراتور ضروری است. تمیز نگهداشتن ژنراتور مانند جلوگیری از هر نوع نشتی یا خرابی الزامی است.

قرار دادن موتور دیزل ژنراتور در معرض هوای پاک برای خنک کردن موتور و تازه کردن هوای آن ضروری است. دستگاه های دیزلی با سیستم خنک کننده آبی همراه می باشند ولی تهویه هم به همان میزان نیز دارای اهمیت می باشد. سیستم خنک کننده آبی همراه با تهویه هوا در داخل محفظه می تواند از بالا رفتن بیش از حد دما جلوگیری کند. فشار بالا می تواند دینام را از کار بیندازد بنابراین کنترل فشار برای افزایش طول عمر ژنراتور حیاتی است.

موتور ژنراتور هایی دیزلی نیازمند به یک پیش گرمایش قبل از شروع بکار و یک پیش سرمایش قبل از سوخت گیری می باشند. برای سوخت گیری مجدد باید ژنراتور خاموش شود تا از آتش سوزی جلوگیری شود.

اقدامات احتیاطی مناسبی باید در هنگام استفاده ازدیزل ژنراتور ها در نظرگرفته شود مانند استفاده از سیم و کابل هایی که دارای کیفیت و کارآمدی بالایی هستند. از تحمیل بار اضافی به ژنراتور دیزلی اکیداً خودداری شود. حفظ دمای موتور ضروری است. درجه حرارت بالا باعث خاموش شدن یا خراب شدن ژنراتور در هنگام افزایش بیش از حد حرارت می شود. فشار نامناسب روغن در موتور ژنراتور باعث کارکرد نامناسب دیزل ژنراتور می شود.

برای جلوگیری از خاموش شدن های پیش بینی نشده ، از کیت های خاموش کننده می توان استفاده کرد. کیت های خاموش کننده ، ژنراتور را درمقابل خرابی ها محافظت می کند و مکانیزم آن را کنترل می کند. نگهداری منظم از موتورهای دیزل ژنراتور ضروری می باشد مخصوصاً برنامه تعویض روغن آن از اهمیت خاصی برخوردار است .

زمان سنج می تواند در جهت افزایش طول عمر ژنراتور بکار گرفته شود. زمان سنج مدت زمان مصرفی را مشخص می کند . داشتن دانش مربوط به جنبه های الکتریکی یک ویژگی اضافه شده به نیازمندیهای ایمنی در هر موتور می باشد. استفاده از یک کارشناس حرفه ای در هنگام سرویس ژنراتور برای بالا بردن ضریب ایمنی نیز ضروری می باشد.

ملاحظاتی هم برای جلوگیری از آتش سوزی در هنگامی که دمای ژنراتور بالا می رود باید در نظر گرفته شود. ریخته شدن روغن و گازوئیل بروی زمین مهمترین عامل آتش سوزی می باشد. همچنین کلیه کانکشن های روغن و گازوئیل باید عاری از هرگونه نشتی باشند. نصب ژنراتور ها باید در محلی دور از خانه های مسکونی باشد ( جهت کاهش آلودگی صوتی و هوا در محل سکونت).

در حال حاضر ذخیره سازی برق در صنعت ، خانه و محل کار که به شبکه برق اصلی متصل می باشند امری بسیار مهم تلقی میگردد. معیار قدرت و طبقه بندی هر دیزل ژنراتور ، کیلو وات و یا کیلو ولت آمپر می باشد.

دسترسی ساده امن و ایمن به دستگاه

پارامتر مکان دیزل ژنراتور اولین و مهمترین اقدام در نصب دیزل ژنراتور می باشد که به شرح ذیل عنوان می گردد.۱. نصب دستگاه در فضای باز یا فضای بسته.

  1. وجود سیستم تهویه مناسب جهت ورود و خروج هوا ( ایزولاسیون هوای اتاق دیزل )
  2. قابلیت دسترسی آسان به کلیه اجرای دیزل ژنراتور با فرض بر نکات ایمنی و امنیتی.
  3. امکان سنجی از لحاظ نگهداری دیزل ژنراتور به صورت دائم یا موقت در مکان نصب.
  4. فاصله دستگاه از هر طرف با دیواره های مجاور.
  5. نحوه لوله کشی اگزوز جهت خروج دود تولید شده ناشی از کار کرد دستگاه.
  6. رعایت موارد فوق بیشترین میزان امنیت و ایمنی را برای دیزل ژنراتور حاصل می نمایید.

نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

نکات ایمنی در دیزل ژنراتور
کلیه دستگاه های دیزل ژنراتور مجهز به مخزن سوخت و نشانه گر میزان مخزن سوخت گازوئیل جهت کارکرد حداقل یک روز می باشند که این مخزن سوخت معمولاً در داخل شاسی طراحی میگردد و در دستگاه های قدرت بالا مخزن سوخت به صورت جدا از شاسی و کوپله تعبیه می گردد. سوخت گازئیل به عنوان سوخت نسبتاً خطرناک نامیده می شوند و ذخیره سازی و توزیع آن لازم به رعایت برخی قوانین و نکات ایمنی می باشد. مهمترین دلیل آتش سوزی در دیزل ژنراتور ها ، رعایت نکردن در نحوه پر کردن تانک دیزل ژنراتور می باشد. همواره سطح شیب تانک دیزل ژنراتور قبل از پر کردن و همچنین هنگام استفاده از آن نیز باید کنترل گردد.
مخزن سوخت در دیزل ژنراتور

کنترل سیستم تهویه یکی از مهم ترین مسائل مربوط به نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می باشد . سیستم تهویه از دو نظر حائز اهمیت است :

  1. خروج گازی های سمی ناشی از کار کردن دیزل ژنراتور.
  2. بهینه سازی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور به منظور کاهش دمای موتور دیزل ژنراتور که باعث افزایش طول عمر دیزل ژنراتور می گردد.
کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور
در حالت کلی نحوه دسترسی به دیزل ژنراتور جهت تعمیر و نگهداری ، دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. همواره سعی شود دسترسی به دیزل ژنراتور بسیار راحت ، ایمن و همچنین با امنیت بالا طراحی گردد به این دلیل که در صورت وجود موارد اضطراری کارشناسان به راحتی به اطراف دیزل ژنراتور دسترسی داشته باشند.
سیستم تهویه هوای دیزل ژنراتور

کارکردن یک دیزل ژنراتور همواره با آلودگی صوتی همراه می شود از این رو وجود یک کاناپی (کاور دیزل ژنراتور ) برای کاهش صدا حاصل از دیزل ژنراتور بسیار مناسب می باشد. همچنین کاناپی به عنوان محافظ فیزیکی دستگاه نیز کار برد دارد.در صورت وجود اتاقک مخصوص دیزل ژنراتور استفاده از کاناپی اکیداً توصیه نمی گردد و کاناپی تنها جهت استفاده در محیط و فضای باز می باشد.

نتیجه گیری

مهمترین نکات ایمنی در راه اندازی یک دیزل ژنراتور عبارت است از :

  1. از ریخته شدن سوخت بروی بدنه دیزل ژنراتور اکیداً جلوگیری بعمل آید.
  2. اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی همواره کنترل گردد ( در صورت عدم توجه منجر به آتش سوزی در دیزل ژنراتور و انفجار در موتور ژنراتور بنزینی خواهد شد )
  3. از عدم وجود الکتریسته ساکن در تانک سوخت اطمینان خاطر حاصل گردد.
  4. از قرار گرفتن موارد اشتعال زا در کنار دیزل ژنراتور جلوگیری بعمل آید.
  5. از میزان توان خروجی موتور دیزل اطمینان حاصل گردد که در صورت افزایش دور موتور دیزل ، باعث سوخته شدن ژنراتور نگردد.
دستگاه های دیزل ژنراتور می توانند انجام کارهایی را تضمین کنند که در آنها بسیاری از تجهیزات بدون هیچ اختلالی کار میکنند حتی اگر برق بطور ناگهانی قطع شود. همچنین در شرایطی که شما عازم یک سفر طولانی به خارج از شهر باشید دیزل ژنراتور ها و سایر مولد های برقی از جمله موتور برق ها می تواند کاربرد بسیار مهمی داشته باشد.
در حال حاضر تمامی هتل ها ، بیمارستان ها ، پمپ بنزین ها ، سازمان های ارتباطی، واحد های تولیدی ، ساختمان های تجاری ، مجتمع های تفریحی ، صنایع بزرگ ، تاسیسات اضطراری، کارخانه های استخراج معدن و مراکز داده ای فناوری اطلاعات و ارتباطات و … نیازمند ذخیره برق بدون قطعی می باشند بنابراین یک پشتیبان مانند موتورهای دیزل ژنراتور می توانند بسیار پراهمیت باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا